ALGEMENE VOORWAARDEN FUGAZZI
Huidige algemene voorwaarden primeren steeds op de eventuele voorwaarden van de klant. Deze voorwaarden zijn van
toepassing op alle latere overeenkomsten tot het verrichten van werkzaamheden en/of het leveren van diensten. De
kennisname en aanvaarding van deze voorwaarden wordt verondersteld bij het ondertekenen van ieder document dat
betrekking heeft op deze werkzaamheden of diensten.
PRIJZEN
Alle beroepsactiviteiten worden verricht op basis van de lonen, prijzen kortingen en voorwaarden die gelden op de dag van de
ondertekening van een overeenkomst. De aangegeven prijzen zijn vatbaar voor verhoging in geval de fabrikant vastgestelde
prijzen ten gevolge van de fabricatiekosten, tolrechten, devaluatie of revaluatie van de munt een verhoging ondergaan, of in
geval van verandering van type model. Alle vermelde prijzen zijn exclusief BTW tenzij anders vermeld. Kortingen zijn pas van
toepassing mits wettelijk toegelaten en mits uitdrukkelijk vermeld door een gevolmachtigde op een rechtsgeldig document.
OFFERTES
Alle prijsberekeningen en offertes verstaan zich onder voorbehoud van verkoop en zonder verbintenis.
Prijsberekeningen en offertes blijven slechts één maand bindend en zijn slechts geldig na ondertekening van de
interieurarchitect. De prijzen zijn gekoppeld aan de aangeboden hoeveelheid.
Een vermindering van deze hoeveelheden bij de feitelijke bestelling kan een herziening van de prijzen tot gevolg hebben.
Voorzieningen opgelegd door derden, zoals ingenieurs, topografen, veiligheidscoördinatoren en andere experten of
specialisten, zijn niet in onze offerte of ons bestek begrepen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Bijkomende voorzieningen
opgelegd door derden worden doorgerekend aan de opdrachtgever.
TERMIJNEN
Alle bedongen termijnen hebben slechts een aanwijzend karakter en zijn nooit bindend. In geen geval kan schadevergoeding of
verbreking van de overeenkomst op grond van eventuele vertraging worden gevorderd. In voorkomend geval is verbreking
slechts mogelijk na voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling, waarbij in overleg met betrokken partijen de ultieme
verstrijkingsdatum aangepast wordt.
Uitstel van beslissing of wijzigingen in keuze vanwege de klant resulteren onherroepelijk in verdaging van de uitvoering die
vooropgestelde overeenkomsten aangaande afwerkingstermijnen verbreekt.
LEVERINGEN
De klant is verantwoordelijk voor de leveringsmogelijkheid op het leveringsadres. De onmogelijkheid tot leveringen bij de klant
resulteren onherroepelijk in verdagingen die vooropgestelde overeenkomsten aangaande leveringstermijnen verbreekt, met
een eventuele kostenverhoging ten laste van de klant tot gevolg.
De eigendom van de geleverde goederen gaat slechts over bij de volledige betaling ervan. De risico’s zijn echter vanaf de
levering ten laste van de bestemmeling, zelfs bij Franco levering.
De bestelde goederen worden bij ontstentenis van een schriftelijke klacht binnen de 8 dagen definitief aanvaard bij levering,
qua kwaliteit en kwantiteit, daar de klant verplicht de inhoud van de levering na te zien, onmiddellijk na ontvangst.
OVERMACHT
De interieurarchitect is niet aansprakelijk, indien hij zijn verbintenis niet kan nakomen wegens overmacht.
De verlofperiodes, stakingen, ongevallen, nalatigheid van de leverancier en alle andere omstandigheden die niet konden
worden voorzien waarop men geen vat heeft, en bijgevolg de uitvoering van de opdrachten belemmeren, worden beschouwd
als gevallen van overmacht. De onmogelijkheid tot levering of uitvoering van de opdracht, wegens overmacht, heerkracht of
onvoorzienbaarheid zoals bepaald door het Belgisch Recht, geeft geen aanleiding tot schadevergoeding of eenzijdige
verbreking van de overeenkomst.
BETALINGEN
Alle facturen zijn contant betaalbaar, netto en zonder korting, op ons officieel adres, of door middel van overschrijving en dienen
voldaan te zijn binnen een termijn van 15 dagen na factuurdatum, behoudens andersluidend op de overeenkomst.
De niet-tijdige betaling van een factuur heeft tot gevolg dat alle verschuldigde bedragen onmiddellijk in hun geheel opeisbaar
zijn, welke ook de overeengekomen betalingsvoorwaarden zijn.
Aangestelde zijn niet bevoegd om betalingen te ontvangen, en bijgevolg worden betalingen niet erkend indien ze overgemaakt
worden aan niet gevolmachtigden.
Wissels, cheques, mandaten of ontvangstbewijzen brengen geen schuldvernieuwingen teweeg, noch afwijking van een der
algemene voorwaarden.
WANBETALINGEN
Bij gebreke van betaling wordt het recht voorbehouden om de overeenkomst, van rechtswege en zonder voorafgaande
ingebrekestelling of de geringste formaliteit, als ontbonden te beschouwen en verdere leveringen en diensten op te schorten,
onder voorbehoud van schadevergoeding ten laste van de klant.
Alle bedragen die niet op de vervaldag voldaan zijn worden van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een
verwijlrente per maand, a rato van een intrestvoet van 12%, te rekenen vanaf de factuurdatum. Elke begonnen maand wordt
voor een volle maand aangerekend.
Als dekking van administratie - en inningskosten wordt bovendien een forfaitaire schadevergoeding opgelegd, gelijk aan 15%
van het factuurbedrag met een minimum van 100 euro en een maximum van 2000 euro, onverminderd de eventuele
gerechtskosten die door de rechtbank zouden bepaald worden.
WAARBORGEN
Elk artikel of materiaal wordt gewaarborgd volgens de bepalingen en voorwaarden die door de fabrikant zijn vastgesteld.
De vrijwaringsplicht met betrekking tot gebreken in de geleverde goederen strekt zich nooit verder uit dan die van de fabrikant.
Bij niet-conforme levering is de verkoper gehouden tot vervanging van het niet conforme gedeelte.
De waarborg is in dit kader enkel beperkt tot het verwisselen van de gebrekkige materialen, met uitsluiting van alle
onrechtstreekse kosten of schadevergoedingen.
GEBREKEN
De gebruikelijke toleranties en afwijkingen zijn van toepassing op alle artikelen die onvermijdelijk onderhevig zijn aan
veranderingen.
De goederen worden beschouwd als aanvaard en goedgekeurd bij levering. De klant moet de zichtbare gebreken schriftelijk
inroepen binnen de 8 dagen na levering en/of plaatsing.
Gebreken van geleverde goederen beperken de verantwoordelijkheid van de verkoper enkel tot vervanging ervan, met
uitsluiting van alle onrechtstreekse kosten of schadevergoedingen.
Verborgen gebreken moeten onmiddellijk of minstens binnen zeer korte tijd na de ontdekking worden ingeroepen op straffe van
verval. Iedere aangifte moet met een gedetailleerde schriftelijke klacht gebeuren.
AANSPRAKELIJKHEID
"De interieurarchitect is enkel aansprakelijk voor schade die rechtstreeks voortvloeit uit zijn eigen opzettelijke fout of grove
nalatigheid. De interieurarchitect is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, of schade veroorzaakt door derden,
tenzij deze schade het gevolg is van opzettelijke fout of grove nalatigheid van de interieurarchitect.
In geen geval zal de aansprakelijkheid van de interieurarchitect het bedrag van de door de klant betaalde vergoeding voor de
diensten van de interieurarchitect overschrijden.
De interieurarchitect is niet verantwoordelijk voor de gevolgen van het verwerken van goederen met zichtbare gebreken,
verkeerdelijk geleverd of geplaatst door onvoldoende gekwalificeerde vaklui."
KLACHTEN
Aanmerkingen of klachten worden aanvaard voor zover ze schriftelijk gemeld en aangetekend verzonden worden binnen 8
dagen na datum van levering, bestelbon of factuur. Na deze termijn erkent de koper onherroepelijk het document in zijn geheel
aanvaard te hebben. Elke gedeeltelijke benutting van een deel van de bestelling impliceert de aanvaarding van het geheel. Een
klacht of aanmerking kan in geen geval de eenzijdige beslissing van de klant rechtvaardigen om betaling van facturen uit te
stellen of niet te betalen.
Bij aanmerking, klachten of twist blijven de verkoop - en betalingsvoorwaarden ongewijzigd geldig.
ANNULATIE
"Geen enkele wijziging wordt aanvaard zonder voorafgaand en schriftelijk akkoord van de interieurarchitect. Indien de klant de
bestelling annuleert of het werk door zijn toedoen niet of gedeeltelijk niet kan worden uitgevoerd, is de klant een redelijke
schadevergoeding verschuldigd die overeenkomt met de werkelijke kosten en verliezen die de interieurarchitect heeft geleden,
met een maximum van 10% van het totaalbedrag van het werk. De klant is tevens verplicht de reeds geleverde prestaties of
uitgevoerd maatwerk te vergoeden.
De klant is gerechtigd op een soortgelijke vergoeding als wij het contract verbreken, of als er door ons toedoen geen uitvoering
aan kan worden gegeven."
De overeenkomst wordt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden beschouwd bij wijziging aan
de juridische toestand van de klant, alsook in geval van faillissement of kennelijk onvermogen.
HERROEPINGSRECHT
"De consument heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te
herroepen.
De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die
niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de consument ons via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk
per post of e-mail) op de hoogte stellen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen. De consument kan hiervoor
gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar is hiertoe niet verplicht.
Om de herroepingstermijn na te leven, volstaat het dat de consument zijn mededeling betreffende de uitoefening van het
herroepingsrecht verzendt voordat de herroepingstermijn is verstreken.
Gevolgen van de herroeping:
Als de consument de overeenkomst herroept, ontvangt hij alle betalingen die hij tot op dat moment heeft gedaan, inclusief
leveringskosten (met uitzondering van de extra kosten ten gevolge van de keuze van de consument voor een andere wijze van
levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat
wij op de hoogte zijn gesteld van de beslissing van de consument om de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij
betalen de consument terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie is verricht, tenzij de
consument uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zal de consument voor zulke terugbetaling geen kosten in
rekening worden gebracht.
Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen, of de consument heeft aangetoond dat hij de
goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
De consument dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop hij het besluit de
overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons terug te zenden of te overhandigen. De consument is op tijd
als hij de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.
De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor rekening van de consument.
De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de
goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen."
ALGEMENE VERORDENING GEGEVENSBESCHERMING (AVG)
"1. Verzameling van Gegevens: Wij verzamelen persoonsgegevens van klanten wanneer zij gebruik maken van onze
diensten, een account aanmaken, een bestelling plaatsen, of contact met ons opnemen. De verzamelde gegevens kunnen
onder andere omvatten: naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, betalingsinformatie en andere relevante gegevens.
2. Gebruik van Gegevens: De verzamelde persoonsgegevens worden gebruikt voor de volgende doeleinden:
Het verwerken en uitvoeren van bestellingen.
Het verlenen van klantenservice en ondersteuning.
Het versturen van nieuwsbrieven en promotionele aanbiedingen (indien de klant hiervoor toestemming heeft gegeven).
Het verbeteren van onze diensten en website.
Het voldoen aan wettelijke verplichtingen.
3. Bescherming van Gegevens: Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens
van klanten te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, verlies, vernietiging of wijziging. Deze maatregelen omvatten onder
andere versleuteling van gegevens, beveiligde servers en toegangscontrole.
4. Delen van Gegevens: Wij delen persoonsgegevens van klanten niet met derden, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering
van onze diensten (bijvoorbeeld met bezorgdiensten) of wanneer wij hiertoe wettelijk verplicht zijn.
5. Rechten van Klanten: Klanten hebben het recht om hun persoonsgegevens in te zien, te corrigeren, te laten verwijderen of
de verwerking ervan te beperken. Klanten kunnen ook bezwaar maken tegen de verwerking van hun gegevens of hun
toestemming intrekken. Verzoeken hiertoe kunnen worden ingediend via office@fugazzi.be.
6. Bewaartermijn: Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn
verzameld, tenzij wij wettelijk verplicht zijn om de gegevens langer te bewaren."
GESCHILLEN
De eventuele nietigheid of ongeldigheid van één van de voorwaarden heeft niet de ongeldigheid of nietigheid van de andere
bedingen tot gevolg. Voor alle geschillen zijn uitsluitend de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brugge bevoegd.
Op alle geschillen betreffende de facturen en geleverde prestaties is het Belgisch Recht van toepassing.
FUGAZZI BV | DEINZESTRAAT 145 8720 OESELGEM
BTW BE 0831.823.696 | OFFICE@FUGAZZI.BE | 056 44 96 10